#paragrafnaśrodowisko
Kara WIOŚ za nielegalne transgraniczne przemieszczanie odpadów z listy zielonej – do 1 000 000 zł
Nowa kara WIOŚ za nielegalne przemieszczanie odpadów z LISTY ZIELONEJ została przewidziana w nowelizacji ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów („u.m.p.o.”), która weszła w życie 16 października 2023 r. Nowelizacja zmodyfikowała wysokość administracyjnych kar pieniężnych wymierzanych przez WIOŚ na podstawie u.m.p.o. (obniżono dolną granicę sankcji – z 50 tys. do 10 tys., jednocześnie podwyższając górną kary – z 500 tys. na 1 mln zł). Co jednak ważniejsze, do u.m.p.o. wprowadzono przepisy, które umożliwiają WIOŚ nałożenie kary pieniężnej za nieprawidłowości w międzynarodowym przemieszczaniu odpadów z listy zielonej.
Jak było dotychczas?
Dotychczas kara WIOŚ dotyczyła tylko nieprawidłowości stwierdzonych przy przemieszczaniu odpadów z listy bursztynowej, czyli w uproszczeniu – niebezpiecznych i bardziej szkodliwych. Duża część odpadów przemieszczanych do Polski lub z Polski przynależy jednak do listy zielonej (np. tworzywa sztuczne, złom, odpady szklane), gdzie obostrzenia są znikome (wystarczy wypełnienie aneksu 7 i podpisanie umowy – tutaj doradzam, w jaki sposób prawidłowo wypełnić poszczególne pozycje aneksu 7).
Przed nowelizacją WIOŚ nie mógł wymierzać kar pieniężnych za nieprawidłowe (nielegalne) przemieszczanie odpadów z listy zielonej. Taki czyn mógł być ścigany „tylko” karnie, na podstawie art. 183 kodeksu karnego. Na bazie tego przepisu niezbyt często dochodzi do wydania wyroków skazujących, a jeżeli takie zapadają, kary są raczej niskie.
Ustawodawca zdecydował się na załatanie tej luki prawnej i aktualnie należy dużo większą wagę przykładać do przemieszczania odpadów także z listy zielonej. W razie kontroli i stwierdzenia nieprawidłowości grozi nam kara WIOŚ – od 10 000 zł do 1 000 000 zł. Niezależnie od tego za ten sam czyn możemy być skazani przez sąd karny.
Kara WIOŚ za nielegalne przemieszczanie odpadów z listy zielonej – dla kogo?
Z perspektywy przemieszczania odpadów z zielonej listy interesuje nas treść art. 32 ust. 1 i 2 u.m.p.o., w którym ustawodawca wskazuje, że kara WIOŚ jest wymierzana:
- odbiorcy odpadów przemieszczanych nielegalnie (jest to podmiot wskazany w pozycji nr 2 na aneksie 7),
- osobie, która zorganizowała nielegalne przemieszczanie odpadów (jest to podmiot wskazany w pozycji nr 1 na aneksie 7).
Kara WIOŚ dotyczy zatem sytuacji, gdy odpady są przywożone do Polski (wtedy kara nakładana jest na odbiorcę), jak i są wywożone (wtedy kara nakładana jest na organizatora).
Kara WIOŚ – za co?
W przypadku listy zielonej „nielegalne przemieszczanie odpadów” zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 35 lit. g rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów. Zgodnie z tym przepisem „nielegalne przemieszczanie” w przypadku listy zielonej oznacza przemieszczanie odpadów, w odniesieniu do którego stwierdzono, że:
1. zawiera odpady spoza listy zielonej,
2. został naruszony art. 3 ust. 4 rozporządzenia 1013/2006 – chodzi o przemieszczanie odpadów przeznaczonych do badań laboratoryjnych (w praktyce ma to znaczenie marginalne),
3. przemieszczanie jest realizowane w sposób, który nie został konkretnie określony w dokumencie, o którym mowa w załączniku VII. Czyli jaki? To sformułowanie rodzi wątpliwości interpretacyjne.
Kara WIOŚ – jakie będą najczęstsze przypadki ukarania?
Warto skupić się na ostatnim z ww. przypadków, czyli realizowaniu przemieszczenia odpadów z listy zielonej „w sposób, który nie został konkretnie określony w aneksie VII”. Co to może oznaczać w praktyce?
Powyższe sformułowanie jest na tyle ogólne i pojemne, że na ten moment nie można ze 100-procentową pewnością wskazać, za jakie konkretnie nieścisłości będzie wymierzana kara WIOŚ. Tak naprawdę niemal każda rozbieżność pomiędzy treścią aneksu 7, a stwierdzonym stanem faktycznym, może skutkować karą WIOŚ. Takie rozbieżności można stwierdzić w szczególności podczas fizycznego zatrzymania transportu odpadów (np. przez WIOŚ lub ITD).
Przykładowe naruszenia, za jakie może być wymierzona kara WIOŚ w odniesieniu do listy zielonej
- Wskazanie w aneksie 7 innego kod odpadu niż rzeczywiście przemieszczany.
- Inna masa odpadów, niż podana w aneksie 7 (a zauważmy, że ta często podawana jest dość szacunkowo).
- Brak uprawnień do przetwarzania odpadów przez instalację odzysku (wskazaną w polu nr 7 na aneksie 7) – można spodziewać się, że to będzie najczęstszym powodem wymierzenia kary pieniężnej przez WIOŚ.
- Odebranie odpadów przez inną firmę, niż podana na aneksie 7.
- Brak zawarcia umowy pomiędzy organizatorem przemieszczania a odbiorcą odpadów.
W każdym z tych przypadków istnieje pole do interpretacji i wybronienia się od kary. Podniesienie odpowiednich zarzutów i argumentów w odwołaniu od kary WIOŚ jest kluczowe. Pamiętajmy, że zawsze w terminie 14 dni możemy odwołać się od decyzji o karze, a potem przysługuje nam również skarga do sądu administracyjnego (30 dni). Warto pilnować tych terminów!
Zapraszam do lektury pozostałych artykułów odnoszących się do transgranicznego przemieszczania odpadów:
Jeżeli nie jesteś pewien, czy we właściwy sposób wypełniłeś aneks VII albo może trwa u Ciebie kontrola WIOŚ dotycząca transgranicznego przemieszczania odpadów, zapraszam do kontaktu.
-
Dominika Nosal
ul. Wolnego 4 lok. 315
40-857 Katowice - 793 789 185
- d.nosal@kancelarianosal.pl